Jouw winkelwagen

Geen producten in je winkelmand.

Gratis verzending in Nederland bij aankopen boven de €100,00.
0
Jouw winkelwagen

Geen producten in je winkelmand.

Gratis verzending in Nederland bij aankopen boven de €100,00.
0

‘Afvallen doe je zo’ met Bas’ afvaltips!

Tour de Tietema Gekleurde Partical

Was dat even schrikken, toen begin februari de weegschaal 92 kilo en nog wat meer grammetjes aangaf voor Bas. Jij kunt net als hij op een gezonde manier gewicht kwijt raken. Hoe je dat doet? Wij zetten het voor je op een rijtje.

“Gewicht was eigenlijk nooit een ding voor mij, of zo, ook niet toen ik nog echt koerste”, geeft Bas meteen maar toe. In de tijd dat hij op hoog niveau koerste zat zijn gewicht zo tussen de 75 en 77 kilo. “Tja, ik was nooit een kleine klimmer en zou dat ook nooit worden. Dat hoefde voor mij ook helemaal niet. Dan zou ik mijn hele leven hebben moeten omgooien”, lacht hij. “Denk niet dat ik daar nou zo gelukkig van zou zijn geworden.”

Na te zijn gestopt met koersen, ging Bas’ gewicht de hoogte in. Logisch ook, wanneer je jaren leeft op een redelijk streng dieet en veel beweging en ineens kun je de teugels zowel op gebied van eten als bewegen laten vieren, dan komt er snel een pak kilo’s bij.

Bas moest even bikkelen om de kilo’s eraf te krijgen!

“Maar goed, die 92 kilo was écht een schrikmomentje. Nu heb ik weer een doel, dus kan ik me makkelijk focussen op het verliezen van gewicht.
Op de juiste manier dan.”

Regelmaat

Want gewicht verliezen kan niet altijd verstandig zijn. Trainer Wilbert gaf aan dat Bas het beste op een rustige manier af kon vallen. Per week een halve tot maximaal een hele kilo aan lichaamsgewicht verliezen en eigenlijk zorgen dat je enkel vet verliest, was zijn advies.

“Als je echt lang wil kunnen trainen, moet je een goede balans zien te vinden”, zegt Wilbert daarover. “Je moet wel afvallen, maar als je op een gegeven moment alleen maar bezig bent met gewicht verliezen en daardoor uitgemergeld op de fiets zit, heb je er ook helemaal niks aan.”
Wilbert en Bas hebben voor jou de drie belangrijkste tips om goed af te vallen met fietsen op een rijtje gezet.

Tip 1: denk aan jouw eetpatroon

Bas’ dieet ging op de schop. De bezorgdiensten als Domino’s en Thuisbezorgd die deze winter een goede klant hadden aan hem, werden uit de contactenlijst geknikkerd.
Op het weekmenu kwamen voortaan kwark, yoghurt en gezonde avondmaaltijden daarvoor in de plaats.

“Blijf wel gewoon goed eten, honger jezelf niet uit”, vult hij aan. “Je moet niet gewoon maar stoppen met eten, om af te vallen. Probeer geleidelijk aan minder te eten, maar hou jouw energievoorraad wel hoog. Dan kun je veel gaan sporten en daardoor afvallen.” Dikke tip van ons: ’s avonds niet eten!

Zorg ook dat jouw eetpatroon regelmatig blijft. Dat betekent goed ontbijten, een goede lunch en ’s avonds best een flinke maaltijd. Maar ben jezelf bewust van wat je eet en let goed op de voedingswaarden.

Tip 2: train rustig

“Velen gaan als gekken tekeer, als ze voor het eerst weer op de fiets stappen”, vertelt Bas over het volgende belangrijke punt: trainingen en fietstochten.
“Terwijl dat totaal niet helpt. Doe lekker rustig aan.” Probeer zo veel mogelijk te zorgen dat je vet verbrandt. Hoe je dit doet? Rustige duurtrainingen. Het mag best richting 3 uur duren, zo’n tocht, als je maar rustig aan doet. Zo verlies je het meeste vet.

Hoe Bas’ afvalrace verliep? Bekijk het in onze YouTube-aflevering!

Ga je namelijk heftig trainen, dan verbrand je koolhydraten. Het is eigenlijk de bedoeling dat je in het begin van jouw trainingen koolhydraten verbrandt en daarna aan vetverbranding gaat doen. De makkelijkste manier om dat te bereiken is volgens Wilbert door lang, maar rustig te trainen. Je hoeft dus echt niet voor nieuwe KOM’s op Strava te gaan!

Tip 3: leef realistisch

Hoe het gewicht verliezen bij Bas ging? “In 6 weken tijd verloor ik 5,5 kilo aan lichaamsgewicht. Maar mijn vetpercentage nam ook af: van 19,5% naar 13%.” Wat die percentages betekenen? Bas’ kilo’s die eraf vlogen, dat was alleen maar vet wat eraf ging. Hij verloor dus geen spiermassa.

“Precies zoals het hoort”, merkt Wilbert op. “Bas deed wat ik hem zei: eerst de levensstijl aanpassen, dan komt dat gewicht er vanzelf wel achteraan. Je past dus eerst jouw dieet aan en zo komt het gewicht vanzelf op een goed niveau.”

Het belangrijkste van deze levensstijl? Realistisch zijn. “Die kilo’s kwamen er niet in één dag aan en dus ga je ze ook niet in één dag verliezen”, is de boodschap van Bas. “Ben dus realistisch en spring niet iedere dag op de weegschaal. Net als rustig trainen ga je met deze tips ook rustig afvallen. Komt allemaal goed, toch?”

Dat gaat de goede kant op Bas!

Nog meer tips?

Dit zijn de drie grote richtlijnen waar jij je aan kunt houden. Wil je nou nog meer tips over hoe je afvalt met fietsen? Check dan ons YouTube-kanaal van de Tietema Cycling Academy. Dan leren wij je iedere week iets nieuws! Wil je meer tips op het gebied van trainingsschema’s? Word dan Meesterknecht en ontvang de schema’s van onze trainer Wilbert!

Inloggen

Al eens wat gekocht in de webshop? Log hier in.