De voor- en nadelen van hoge velgen

Josse's Cervélo S5 met 60mm velgen - Tour de Tietema Cycling Academy

In het wielrennen draait het om aerodynamica én de looks. Daarom is voor velen misschien wel de meest begeerde upgrade aan de fiets een set hoge velgen. Maar voordat je naar de winkel snelt voor een nieuwe wielset, lees je in dit artikel alles over de voor- en nadelen.

Het oog wil ook wat

Zeg nou zelf, in de eerste plaats zien hoge wielen er gewoon vet uit. Helemaal als ze ook nog eens een dikke ratel hebben. Zelfs Devin vindt dat het er allemaal wel mooi uit mag zien en zou wat dat betreft voor hoge velgen gaan. Maar of hij er ook wat aan heeft…?

Velgen zijn er in vele soorten en maten. Voor de algemene fietser in Nederland en België is een velghoogte van 33mm tot 50mm voldoende. Voor de echte snelheidsduivels en esthetici zijn hogere velgen beschikbaar, bij sommige merken tot meer dan 80mm(!).

Josse sprint naar goud met 60 mm velgen

Onze ‘KOMmetjesjager’ Josse rijdt sinds kort op hoge velgen van Shimano (Ultegra). Hij heeft een set van maar liefst 60 millimeter onder zijn Cervélo zitten. Daarmee heeft hij tijdens een sprint voor goud dus aerodynamisch voordeel waardoor hij dit jaar misschien wél op het podium belandt in de Sportklasse.

Windvangers

Het is de vraag of Josse zijn Strava-gemiddelden ook omhoog schieten als hij solo door het winderige Friese landschap rijdt. Tegen de wind in zal hij minder last hebben van luchtweerstand en voordeel ervaren van zijn hoge velgen, want hoge velgen geleiden de luchtstroom beter op snelheid. Bij een stevige zijwind vangen de wielen wel meer wind en dan zal het moeilijker worden om de fiets onder controle te houden. 

De klinkers eruit sprinten

Dat hangt ervan af. Wil je de baas zijn bij elke bordjessprint? Dan kan je aerodynamisch voordeel hebben als je met hoge velgen rijdt en dus sneller gaat. Let wel, het voordeel is groter wanneer je veertig kilometer per uur rijdt dan bijvoorbeeld dertig. In een koers waar de klinkers eruit worden gereden, zal Josse absoluut harder gaan met een hoge velg. Maar wanneer Devin met 25 kilometer per uur vogeltjes zit te kijken, heeft hij er geen profijt van.

Hoe harder je gaat, des te meer voordeel je zal hebben van een hoge velg. Denk bijvoorbeeld aan tijdrijders of baanwielrenners. Zij kiezen vaak voor een hoge velg om zo de luchtweerstand te verminderen.

Stijf en stuiteren

Naast de looks en de aerodynamica hebben hogere velgen nog een voordeel: ze zijn stijver. Dat betekent een betere wegligging en meer controle. Tegelijkertijd is het ook een nadeel, want hoe stijver de velg, hoe meer deze stuitert. Voor Bas en Josse is het stuiteren doorgaans niet zo’n probleem. Zij hebben tijdens een koers vooral voordeel van de hoge velgen. Voor Devin kan het daarentegen juist comfortabeler zijn om met een lage velg te rijden zodat hij minder snel last krijgt van zijn armen door het gestuiter. Parijs Roubaix rijden met 60 millimeter hoge velgen is dan ook geen aanrader. Lage velgen geven dan meer comfort.

Vet, vetter, zwaarst

Hoe hoger de velg, hoe vetter misschien wel. Maar hoger betekent ook dat er meer materiaal nodig is waardoor ze zwaarder zijn. Klinkt logisch, toch? 

Het is daarom de kunst om een hoge velg te vinden die zo licht mogelijk is. Je kan dan bijvoorbeeld voor carbon kiezen, in plaats van aluminium. Dat betekent wel dat het prijskaartje doorgaans ook hoger is. Ben je van plan om de Alpe d’Huez op te fietsen? Dan kan je beter voor lage en zo licht mogelijke wielen kiezen.

De middenweg

Kortom, wegen voor jou de voordelen zwaarder dan de nadelen? Dan weet je wat je te doen staat. Twijfel je nog? Je kan ook voor een middenweg gaan en kiezen voor velgen van 35 of 40 millimeter. Deze zien er ook al heel vet uit, maar je hebt dan minder voor- én nadelen.

Alles op een rijtje

Heb je alles nog op een rijtje? No worries, want wij zetten hier voor jou even de drie grootste voor- en nadelen op een rijtje. Bekijk hieronder ook de Academy-video die wij hierover gemaakt hebben.

De voordelen van hoge velgen:

  • Het ziet er bruut uit.
  • Minder luchtweerstand, dus sneller bij hoge snelheden (vanaf circa 40 km/u).
  • Stijver, dus betere wegligging en meer controle.

De nadelen van hoge velgen:

  • Stijver, dus minder comfortabel op slechte wegen of kasseien. 
  • Zwaarder, dus minder geschikt voor het klimmen.
  • Bij zijwind zijn hoge velgen windvangers en wordt je fiets instabieler.

Leuk genoeg om te delen?

WhatsApp
Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer lezen? Lees hieronder verder.

NIEUW!
De 'slecht-weer-bestaat-niet' collectie

*Tijdelijk met gratis nekwarmer twv €14,95