Your Shopping Cart

No products in the basket.

Free shipping with a purchases above €100,00 in The Netherlands.
0
winkelwagen

No products in the basket.

Free shipping with a purchases above €100,00 in The Netherlands.
0

Ketting onderhoud van jouw racefiets

Tour de Tietema Gekleurde Partical

De ketting is een van de belangrijkste onderdelen van een racefiets en ook nog eens eentje die erg afhankelijk is van goed onderhoud. Door goede zorg kan je je materiaal een stuk langer in orde houden en veel kosten besparen. Met de volgende makkelijke tips zorgen we ervoor dat je een stuk lekkerder én goedkoper rondfietst!

Het lijkt een van de meest ondankbare taken na een wielertocht: het schoonmaken en onderhouden van de fiets. In een eerdere blog vertelden we je al hoe je het gemakkelijkste een fiets schoonmaakt. In deze blog gaan we dieper in op misschien wel je meest onderhoudsgevoelige onderdeel: de ketting.

Waarom ketting onderhoud?

‘Wat niet beweegt, slijt niet’ is een wijs gezegde en laat een ketting nou net heel veel bewegen tijdens een fietstocht, dus ook snel slijten. Met goed onderhoud kan je de levensduur van de draaiende onderdelen, zoals een tandwiel, cassette en een ketting, aan-zien-lijk langer maken. Normaliter wordt geadviseerd om een ketting na 3.000 kilometer te vervangen, maar met goed onderhoud kan je dit oprekken tot 5.000 kilometer. Uiteraard is het ook van belang hoe vaak jij in natte of vieze omstandigheden traint. Het enige wat je hiervoor moet doen, is je racemonster in topvorm houden. Met de volgende tips doe je dat in een paar minuutjes. Een klein nadeel: je kan het materiaal niet meer de schuld geven, als jij een mindere dag hebt.

Bas zal jou in deze video ook uitleggen hoe jij het best ketting onderhoud kan uitvoeren

Wat gebruik je?

Om de ketting goed te onderhouden heb je in de basis twee producten nodig: een ontvetter om de ketting schoon te maken en een smeermiddel om de ketting weer soepel te laten lopen. Er zijn verschillende huishoudelijke middelen (denk aan afwasmiddel) die vaak gebruikt worden voor het ontvetten van een ketting, waarmee je een eind zult komen. Het risico met deze huishoudproducten is dat deze middelen ook té agressief kunnen zijn. Voor grondig en langdurige reiniging is het daarom wenselijk om een specialistische kettingreiniger te gebruiken. Daarnaast heb je een poetsdoek en een schone, droge doek nodig. Voor uitgebreid onderhoud kan je een borstel of speciale kettingborstels gebruiken. In ons Onderhoudspretpakket zitten deze specialistische producten als : Devin’s Kettingreiniger, Josse’s Smeermiddel, een specialistische borstel en droge doek.

Ketting wassen

Stap 1 van het ketting wassen is het inspuiten van de ketting, maar ook de draaiende onderdelen zoals de cassette, voorblad en de derailleurwieltjes, met een kettingreiniger. Dit is belangrijk, omdat vuil zich anders blijft hechten aan je ketting.  Deze reiniger hecht zich aan de ketting en laat je vervolgens een aantal minuten intrekken, waardoor vettigheid gemakkelijk weg te halen is. Dit doe je door met een borsteltje het grove vuil weg te halen. Vervolgens spoel je de ketting helemaal af, bijvoorbeeld met een tuinslang of met een teiltje water en een doek. Als de ketting helemaal nat is van het afspoelen heb je een schone en droge doek nodig om de ketting goed droog te maken. Je hebt nu de ketting helemaal gereinigd en droog gemaakt, goed gedaan. Op naar het volgende!

De ketting ontvetter die iedere wielrenner moet hebben.

Ketting insmeren

Een ketting heeft smeermiddel nodig om goed te blijven lopen. Er zijn verschillende smeermiddelen, zoals dry lube, wet lube en een allround wax, die jou hierbij kunnen helpen. Zoals de naam al zegt is dry lube voor droge weersomstandigheden en wet lube voor natte weersomstandigheden. In onze webshop bieden wij de allround wax aan waarmee je in de meeste weersomstandigheden uit de voeten kan. Gelukkig is deze wax een stuk allrounder dan Josse.

Om de ketting goed in te smeren, laat je de wax voorzichtig onder op je ketting druppelen, terwijl je deze rustig ronddraait. Laat de wax niet druppelen op de cassette(!) of op de zijkant van je kettingschakels, maar op de schakel stukjes (‘in’ de ketting). Draai de ketting een aantal keer achteruit rond. Op deze manier zal de wax zich gemakkelijk verspreiden over de ketting. Ook deze laat je een aantal minuten intrekken. Als het een lange tijd geleden is dat jij ketting hebt gewassen en gesmeerd, kan je het proces het best 2 á 3 keer uitvoeren en telkens de wax een half uur in laten trekken. Het is belangrijk om daarna nog met een droge en schone doek de ketting af te nemen, zodat je overtollige wax van de ketting afhaalt. Overtollige wax trekt namelijk vuil aan en zorgt ervoor dat je het hele proces vaker moet doorlopen.

Josse laat zien hoe hij zijn ketting insmeert

Advies van een Fries

Met droog weer wordt je ketting minder snel vies dan met nat weer. De meeste mensen smeren hun ketting bij droog weer daardoor niet vaak genoeg in. Een kleine tip van Josse: controleer na elke rit je ketting door hem even vast te pakken. Is deze te droog, dan is het tijd om hem in te smeren. Heb je erna een vieze hand, dan is het tijd voor een snelle wasbeurt. Een goede tip is om je ketting voor je eerstvolgende ritje nog eens goed af te nemen, zodat je overtollige vettigheid van het insmeren nog eens kan afnemen. Maar de beste tip van Josse: neem je ketting na elke rit met een doek af. Hiermee controleer je direct of de ketting eventueel bijgesmeerd moet worden.

Op deze manier was en smeer jij jouw ketting, waardoor deze langer meegaat en je een hoop geld bespaart. Stel je alvast voor dat jij een duurtraining hebt en halverwege breekt je ketting af. Je zal vast niet de eerste zijn die dan opgehaald moet worden en zijn ketting moet vervangen.

en_GBEnglish (UK)
Inloggen

Al eens wat gekocht in de webshop? Log hier in.

Cover foto kan wel janken de podcast

NIEUW: 'Kan wel Janken, de Podcast'