Luchtweerstand, hoe werkt dat?

Luchtweerstand, hoe werkt dat - Tour de Tietema Cycling Academy

Wanneer jij terugkomt van een ritje met een gemiddelde snelheid van dertig kilometer per uur zie je op Strava dat de profs een wedstrijd hebben gereden aan veertig in het uur. Rijdt het peloton zo hard of rij jij nou zo zacht? En hoeveel voordeel heb je nou bij het rijden in een peloton?

De wetenschap achter luchtweerstand
Verschillende krachten werken elkaar tegen wanneer jij aan het fietsen bent. Jouw spierkracht stuwt jou vooruit terwijl andere krachten je juist tegenwerken. Dit zijn de rolweerstand van de banden en de luchtweerstand van jou en jouw fiets. Ongeveer 15% van de luchtweerstand wordt veroorzaakt door de fiets. Het grootste deel van de luchtweerstand veroorzaak je dus zelf met het deel van jouw lichaam dat ‘botst’ op de lucht voor je.  Door jezelf kleiner te maken, is er minder oppervlakte dat door de wind moet snijden. Je gaat dus sneller. Maar let op: luchtweerstand is een bijzondere kracht. Wanneer je twee keer zoveel kracht levert, wordt de luchtweerstand meer dan twee keer zo groot en als gevolg ga je dus niet twee keer zo hard. Op hogere snelheden wil je dus zo aerodynamisch mogelijk zitten om met dezelfde inspanning zo hard mogelijk te rijden. Denk maar aan de positie van een renner tijdens een tijdrit.

Voordelen van een peloton
Waarschijnlijk heb je wel eens gemerkt dat je makkelijker fietst wanneer je in het wiel van een vriend rijdt. Die vriend duwt de lucht voor zich weg en de lucht heeft daarna tijd nodig om terug te keren. Ondertussen fiets jij daar al doorheen en als resultaat hoef jij minder lucht weg te duwen. Je rijdt dus uit de wind. In het peloton rijden er niet twee, maar tientallen renners achter elkaar. Er wordt dus heel veel wind weggenomen voor de laatste renners. Onderzoek van onder andere de TU Eindhoven toont aan dat je achteraan in het peloton, ook wel de buik van het peloton genoemd, tot wel 95% minder luchtweerstand ervaart in vergelijking tot het alleen op kop rijden met dezelfde snelheid. Zelfs voorin het peloton heb je nog veel voordeel van de luchtweerstand en dat is daarom ook de reden dat knechten super belangrijk zijn voor hun kopmannen. Door hun uit de wind te houden, hoeven ze minder inspanning te leveren en bereiken zij zo fris mogelijk de finale.

Training
In de koers willen renners na een lekke band zo snel mogelijk weer aansluiten bij het peloton voor hun. Dit gebeurt meestal heel snel doordat ze achter de auto’s naar voren worden gebracht. Net als in het peloton heb je namelijk ook achter de auto minder luchtweerstand, daardoor rijden de renners relatief makkelijk snel terug naar voren. Maar niet alleen auto’s leveren een groot voordeel op. Een motor of scooter kan dit ook. Omdat een profwielrenner in zijn eentje niet de snelheid van een peloton kan nabootsen, trainen zij soms achter de scooter. De scooter speelt de rol van het peloton en neemt een groot deel van de luchtweerstand voor de renner weg. Zo kan de renner in het zog van de scooter trainen op de snelheden die hij in koers ook rijdt. Voordeel van de luchtweerstand heb je niet alleen in het peloton, achter de auto of een scooter. Ook wanneer jij in een klein groepje fietst heb je hier al voordeel van. Wil jij harder gaan fietsen, vind dan een groepje mensen die even goed zijn als jou. Zo kan je met z’n allen een hogere snelheid rijden met minder inspanning.

Leuk genoeg om te delen?

WhatsApp
Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer lezen? Lees hieronder verder.

Josse gaat voor Goud - Kan wel Janken, de podcast - Tour de Tietema
50 minuten luistertijd

Podcast #6 – Josse gaat voor goud

Een jaar geleden zat hij voor het eerst op een racefiets en nu gaat Josse voor Goud! Je hoort het in de Kan wel Janken, de podcast.