Jouw winkelwagen

Geen producten in je winkelmand.

Gratis verzending in Nederland bij aankopen boven de €100,00.
0
Jouw winkelwagen

Geen producten in je winkelmand.

Gratis verzending in Nederland bij aankopen boven de €100,00.
0

Met deze trainingstips sta jij er tijdens het voorjaar!

Tour de Tietema Gekleurde Partical

Jullie zijn natuurlijk niet voor niets Meesterknecht geworden. Je wil de beste professionele amateurfietser van allemaal worden! Toch? Met deze trainingstips van Bas ben jij helemaal het mannetje of vrouwtje in het voorjaar.

Ha, Bas hier! Nu jij Meesterknecht bent van Tour de Tietema, geef ik je graag nog een extra inzicht in de gestructureerde manier van ons trainen.

We beginnen met de basistips. Wil je nog meer trainingstips voor gevorderden? Nog effe wachten, die volgen later wel een keer!

TIP 1: Alles moet blinken

Jouw materiaal is belangrijk. Zorg dat dit op orde is!
Het lijkt eenvoudig, maar het is voor een wielrenner van groot belang. Zeker voor jouw eigen veiligheid. Als je zelf geen handige Harry bent, ga je naar de fietsenmaker. Laat deze jouw remmen, banden en draaiende onderdelen checken.
Houd zo lang mogelijk alles schoon. Hoe je dat het beste doet? Sprint naar onze webshop en ga voor ons Tour de Tietema Onderhoudspretpakket!

Een échte professionele amateur neemt altijd 2 binnenbanden mee, kijk maar hoe Bas dat doet!

Denk ook aan het reservemateriaal: een echte professionele amateur neemt altijd 2 binnenbanden mee tijdens het trainen. Wat je niet wil is tijdens koude of regenachtige dagen stil komen te staan met materiaalpech.
En jouw verlichting? Die moet tiptop zijn, in deze tijden dat het nog af en toe schemert.

Houd jouw materiaal schoon met ons Tour de Tietema Onderhoudspretpakket!

TIP 2: Vat geen cow, boy!

Je mag het als Meesterknecht natuurlijk niet koud hebben op de fiets. Kleed jezelf daarom aan in laagjes en doe niet te stoer. Een zweetshirt met korte mouwen, een zweetshirt met lange mouwen, een goede, dikke en lange broek, dikke overschoenen en handschoenen, een winterjas met winterstopper: maak er gebruik van!

De meeste warmte verlies je via jouw hoofd. Zorg daarom altijd voor een helmmuts of een buff, die je over je hoofd kan trekken. Ik vertrek regelmatig met een buffje om mijn keel en als ik het warm krijg, doe ik hem af. Kou tijdens trainingstochten is vreselijk, dus be prepared!

TIP 3: Fiets niet te hard

Dat klinkt raar, hè? We willen toch allemaal zo hard mogelijk fietsen? Als je goed in vorm wilt komen, moet je niet altijd hard fietsen. Wissel korte, intensieve trainingen af met rustige trainingen. Wat de beste verhouding is? 1 intensieve training staat vaak tot 3 rustige trainingen.

Ik zie vaak dat beginnende fietsers hard willen fietsen, voor hun Strava-accountje. Foute boel! In een goed opgebouwd schema leer je eerst rustig fietsen, voor je harder gaat fietsen. Dat is jouw fundament.
Fiets rustig, kijk om je heen, zorg af en toe voor een wat hoger beentempo voor de afwisseling, maar het hoeft niet hard te gaan. Wielrennen is een duursport, dus werk hier rustig aan. Daar ga je later in het jaar profijt van hebben!

Onze drie kopmannen namen Wilberts advies om rustig te trainen tijdens hun trainingskamp wel érg serieus…

En wat Wilbert dan verstaat onder duurtraining? In het begin tussen de 2 en 3 uurtjes. Hou je dit makkelijk vol, dan bouw je de volgende trainingen lekker uit. Rustig aan, natuurlijk.
De intensieve training mag een korte zijn, van ongeveer anderhalf uur. Deze kun je ook perfect indoor doen, trouwens.  

Als je net zoals mij het liefst buiten traint, kun je bijvoorbeeld in blokjes gaan trainen. Fiets 3 keer 10 minuten pittig door. Mijn regel: je moet nog altijd een zin kunnen uitspreken, anders ga je te diep. Na deze 10 minuten fiets je 5 minuten rustig aan. Je kunt de 10 minuten hard fietsen ook naar 12 of 15 minuten brengen, of je vormt andere trainingsblokken.
Wat ook belangrijk is? Een rustige warming-up en een rustige cooling-down. Allebei een minuutje of 10. Zowel de warming-up als de cooling-down doe je door rustig te fietsen. Let op jouw lichaam: voelen de benen goed aan, of voelen ze bijvoorbeeld zwaar aan? Neem de tijd voor jij jouw eerste zwaardere inspanning doet.

Meer tips?
Met deze 3 trainingstips stap jij zo snel mogelijk de fiets op, in de zoektocht naar jouw topvorm. Hou onze Stories-pagina in de gaten voor meer advies!

nl_NLNederlands
Inloggen

Al eens wat gekocht in de webshop? Log hier in.