Veilig onderweg met een helm

Helm | Tour de Tietema | Lazer | Shimano

Wanneer je fietst, ben je een kwetsbare deelnemer aan het verkeer. Op twee wielen ben je nu eenmaal minder stabiel dan een auto of ander vierwielig voertuig en niet iedere bestuurder kan goed omgaan met de snelheden die wij wielrenners behalen op de fiets. We verbazen ons er dan ook over wanneer wij iemand zonder helm tegenkomen onderweg. Met de Tietema Cycling Academy vertellen wij je alle ins en outs van de helm, want vergeet niet: ‘a helm a day, keeps the doctor away.’

Waarom je een helm moet dragen

In het hoofd zit misschien wel het belangrijkste onderdeel van het lichaam, de hersenen. Door een val op het hoofd kunnen de hersenen dusdanig door elkaar geschud worden, dat ze beschadigd raken. Bij een harde klap kan dit resulteren in een hersenschudding. Hier zal je normaal gesproken enkele weken van moeten herstellen, maar in een minder gunstig geval zijn de gevolgen permanent. Met het dragen van een helm absorbeert de helm bij een val de eerste impact. Zo wordt het hoofd beschermd en kom jij er een stuk beter vanaf. 

Onze kopmannen rijden met de helmen van Lazer, welke werken met de Kineticore technologie. Binnenin de helm is een structuur aangebracht van een soort noppen. Bij een val kreuken deze noppen in elkaar, net zoals de kreukelzone van jouw auto. De kracht wordt geabsorbeerd door de helm en het hoofd krijgt minder impact te verduren. Andere producenten hebben zo hun eigen technieken om het hoofd te beschermen met hun helmen. Elk van deze technieken doorstaat dezelfde strenge testen om jouw hoofd te beschermen waardoor jij veilig de weg op kan. 

Welke helm moet ik hebben?

Ga je op zoek naar een helm, dan kom je om in de keuzes. Heel simpel gezegd zijn er drie categorieën helmen:

  • Simpele, goedkope helmen 
  • Iets duurdere helmen
  • Aerodynamische helmen 

Instap helm

Voor de beginnende fietser zijn de instap helmen ideaal. De meeste van de goedkopere helmen zitten qua prijs rond de zestig a zeventig euro. Een helm uit deze categorie beschermt het hoofd voldoende, maar is vaak wat beperkter in comfort en afstelmogelijkheden. Wil je meer comfort, betere looks en meer bescherming, dan kom je al gauw in de duurdere klasse terecht. 

Tweedehands

Twijfel je om een duurdere helm aan te schaffen en ga je daarom zoeken voor een tweedehands? Niet doen. Koop altijd een nieuwe helm en geen tweedehands. Je weet immers nooit wat er allemaal met een helm gebeurd is. Het kleinste (onzichtbare) barstje kan de hele werking van de helm teniet doen. Neem geen risico, zet je eigen veiligheid voorop en ga altijd voor een nieuw exemplaar.

Een duurder exemplaar

De duurdere helmen zijn vaker uitgerust met beschermingssystemen, zoals Kineticore. Deze helmen bewegen lichtjes mee in de richting van impact en vangen zo een groot deel van de klap op. Een helm uit deze categorie kun je vaak gerichter afstellen waardoor het dragen een stuk comfortabeler wordt. Vaak zijn deze helmen in meerdere kleuren te verkrijgen waardoor je jouw helm ook kan afstemmen op jouw fietskleding. 

Aerohelm

Voor de snelheidsduivels, wedstrijdrijders of KOM-hunters zijn er aerodynamische helmen op de markt. Zoals de naam doet vermoeden, leveren deze helmen minder luchtweerstand. Meestal hebben ze dan ook minder ventilatiegaten en een specifieke, gladde vorm. Op een warme dag kan een “dichte” aerohelm minder ventilatie bieden en dan zit jij met een warm hoofd. Tegenwoordig zijn er “open” helmen die het even goed doen als sommige aerohelmen. Ga vooral voor jezelf na wat jij nodig hebt op de fiets.

Een helm vervangen

Ben je 1x gevallen? Dan is het al tijd voor een nieuwe helm, ook al zie je niet aan de buitenkant dat je helm beschadigd is. Aan de binnenkant kan er schade zijn waardoor het beschermende element uit de helm verdwenen is. Bij een volgende valpartij ben je dan de pineut en dat wil je voorkomen. 

Na drie jaar met dezelfde helm gereden te hebben, doe je er goed aan je helm te vervangen. Ook zonder valpartij kan namelijk slijtage opspelen. Je helm heeft jarenlang weer en wind (en vergeet het zweet niet) getrotseerd en ontelbare (kleine) schokken opgevangen bij het neerleggen op tafel, het per ongeluk een keer uit je handen laten vallen of de vriendelijk bedoelde klappen van je fietsvrienden. 

Waar moet ik op letten?

Je helm moet goed blijven zitten, ook met een los riempje. Zet bij het passen de helm op je hoofd en beweeg je hoofd in alle richtingen. Blijft je helm op dezelfde plek zitten? Dan heb je een goede te pakken. 

De kinsluiting is goed afgesteld wanneer je twee vingers tussen het riempje en je kaak kunt steken. Bij meer ruimte zou het riempje onder je kin door kunnen schuiven en verliest de helm zijn beschermende functie. 

Een helm moet comfortabel zitten zonder pijnlijke drukpunten. Zet je helm op en duw er hard op. Voel je een of meerdere zere drukpunten, dan doe je er goed aan een andere helm te passen. 

Draag je een paardenstaart? Zoek dan naar een helm met een handige uitsparing waar je jouw lange haren makkelijk doorheen kunt halen.

Heb je minder lange haren en wil je toch je haren door je helm heen laten komen? Volg dan de trend van rapper/wielrenner Tadej Pogacar en laat de plukken haar boven je helm uitkomen. Onze Josse heeft zijn voorbeeld alvast opgevolgd! 😉

Josse | Titan Dessert | Tour de Tietema

Leuk genoeg om te delen?

WhatsApp
Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer lezen? Lees hieronder verder.

Trailer: Kan wel Janken, de podcast - Tour de Tietema
1 minuut luistertijd

Trailer: Kan wel Janken, de podcast

Deze Tour gaan we wat nieuws proberen: podcasten. Speciaal op verzoek van Josse, zodat z’n billen kunnen rusten. Genoeg gejankt, luisteren maar.

NIEUW!
De 'slecht-weer-bestaat-niet' collectie

*Tijdelijk met gratis nekwarmer twv €14,95